Watikah Berpena Kasih #2

Bab 2
Itu kali pertama dan akan kekal dalam ingatan

"Haaa... Apa yang dipandang tu? Pandang abang Izad ke? Masih terkenang kes tempoh hari ya. Dia tinggal satu sem sahaja di sini. Tak sempat pun awak nak mengurat dia Deena Syahidah oii. " 
sergah seorang gadis dengan bersahaja yang memiliki kulit yang halus dan berselendang labuh bercorak bunga.
"Ya Allah. Hafizah. Terperanjat tau Deena. Awak ni suka ya kawan awak ni lemah jantung. Lagi satu, siapa yang nak mengurat abang Izad. Deena cuma malu lah nak berjumpa dengan dia. Ingat tak kisah masa program lawatan hari tu. Deena lupa nak ucap terima kasih dengan abang Izad. " 
balas Deena sambil mengusap-usap dadanya yang sedikit terkejut dengan kehadiran Hafizah Ilya, sahabat karibnya itu.



@@@


Hafizah mengimbau kembali kisah yang dikatakan oleh Deena Syahidah. Mereka menyertai sebuah program lawatan ke tempat-tempat yang menarik sekitar Kuala Lumpur dan lawatan itu di sertai kira-kira 25 orang mahasiswa dan 30 orang mahasiswi Universiti Islam Antarabangsa. Suatu ketika, menjelang waktu solat Asar, rombongan itu berhenti di Masjid Negara yang terletak berhampiran dengan Pasar Seni. Setelah selesai menunaikan solat Asar,

" Deena, Deena.. Jom ke kedai cenderahati bawah tu. Hafizah nak beli sesuatu untuk kirim dekat adik dengan mak. Boleh ya?. " bicara Hafizah sambil melipat telekung putihnya itu.
" Hafizah, nanti lama pula kawan-kawan lain tunggu dekat bas. Tak perlu lah ya. Next time. Suatu masa nanti, Deena bawa Hafizah ke sini tau. " balas Deena lalu memperkemaskan lagi purdah hitam dan tudung yang dipakainya.
" Please Deena. Awak tu selalu sibuk. Bila masa lagi kita nak keluar macam ni. Hafizah janji sekejap sahaja kita di sana. Please. " rayu Hafizah dengan penuh mengharap.

Kelembutan hati Deena membuatkan dia tewas dengan rayuan sahabat baiknya itu. Mereka dengan langkah yang pantas menuju ke kedai cenderahati. Hati Hafizah seperti berbunga apabila tiba di kedai itu. Matanya dibuka seluas-luasnya untuk mencari hadiah yang dirasakan sesuai buat ibu dan adiknya.


Deena hanya menunggu dipinggir kedai sambil membelek-belek Terjemahan Al-Quran  berwarna coklat gelap. Sedang membaca terjemahan dari beberapa buah surah, satu suara sedikit garau menerpa membuatkan Deena Syahidah sedikit terkejut.

" Assalamualaikum. Anty ini mahasiswi UIAM kan? " 
" Waalaikumsalam. Ya. Ada apa? " Deena meletakkan Al-Quran itu lantas menoleh ke belakang.
" Ana committee yang bertugas untuk program lawatan ni. Maaflah ya, kita harus bergerak sekarang takut tersangkut dalam jam pula." dengan sopan lelaki itu bersuara.
" Ya Allah. Asif jiddan. Baiklah ana segera. Sebentar ya." balas Deena lalu dengan pantas dia masuk ke dalam kedai untuk memanggil Hafizah dan membawa dia kehadapan kedai.
" Sudah? Mari. " lelaki itu bersuara lagi lantas meneruskan perjalanan ke arah tangga di sebelah barat Masjid Negara.
" Hafizah, mana kasut Deena ya. Deena yakin Deena letak di sini tadi. Jangan hilang sudah" Deena berbicara sambil menghalakan jari telunjuknya yang bersarung tangan hitam itu ke satu sudut dan  kebimbangan mula menular dalam dirinya.
" Jangan-jangan di curi orang " balas Hafizah dan membuatkan Deena semakin risau.
" Ada apa-apa masalah ? " lelaki itu menghampiri.
" Kasut sahabat saya ni hilang. " bicara Hafizah sambil menujukan jari telunjuknya yang mulus itu ke arah Deena Syahidah.
" Hilang ?. Sebentar ya. " lelaki itu berbicara lantas berlari ke arah bas.

Sambil menunggu lelaki itu kembali, Deena dan Hafizah mencari-cari kasut berjenama Bonia berwarna hitam itu di sekitar kawasan tersebut tetapi tidak juga membuahkan hasil. Selang hanya beberapa minit, lelaki itu kembali dan memberikan selipar berjenama Bata kepada Deena.

" Nah, pakailah ini buat sementara waktu. Segera ya, yang lain sudah menunggu " bicara lelaki itu dengan nada yang perlahan dan terus menuju ke bas.
@@@

" Mesti masih segarkan kisah tu dalam ingatan Deena. Hari tu, lepas naik bas sampai balik ke Mahallah, Deena tak habis-habis kata abang tu baik. Sampaikan Deena berani tanya dekat Kak Arliza senior kita tu " bicara Hafizah lantas mencuit bahu Deena Syahidah
" Itu kali pertama dan akan kekal dalam ingatan " balas Deena dalam keadaan termenung seperti separuh sedar.

Dooom.. Mereka dikejutkan dengan dentuman guruh di langit. Imbauan kisah di Masjid Negara itu terputus begitu sahaja bagai di bawa angin yang bertiup. Hafizah menatap ke arah langit, kelihatan kepulan awan hitam berarak menggantikan langit biru lalu menjadi bumbung kepada bumi Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya itu.

Bangunan-bangunan yang berhampiran dengan Dewan Al-Malik Faisal ataupun lebih di kenali dengan nama AMF Hall semakin pudar kecerahan warnanya. Semakin kelam dan terus kelam. Suasana di sekitar UIAM itu dengan serta-merta menjadi suram. Kelihatan  pohon-pohon merelakan hembusan angin kencang itu mencederakan diri sehingga begitu banyak daun berguguran. Akhirnya terlihat seperti titisan kilauan mutiara bawaan gumpalan awan hitam itu bertaburan dan membasahi seluruh bumi itu.

" Ala, hujan lah Deena. " keluh Hafizah
" Hujan ini rahmat tau. " bicara Deena lantas tersenyum
" Awak, saya ni mengeluh sebab baju kita yang dijemur, belum di angkat. " balas Hafizah
" Iyalah. Cepat-cepat angkat kain. Aduhai, kenapa lah hujan pula. " 
" Deena, hujan kan rahmat. Hehe " Hafizah berbicara lalu tersenyum sinis kepada Deena sambil mengangkat kedua-dua kening halusnya itu.

Bersambung...
All content found on this blog © Azid Azidee unless otherwise stated.
Layout codes by Fiffy. Sidebar Hover Eff by: Eoedesigns Image Hover Eff by: Janani Pixels by: pixeldiary.

Pena Qalbu
it came from deep heart and hopefully will touch the other heart

Pemilik Pena

sang pengabdi abadi kepada Al-Mubdi bernama Azid Azidee. Azan dan iqamat pertama itu berkumandang tatkala tubuh kecilku disambut di Bintangor,Sarawak pada subuh 1 Mei 1994. Penelaah ilmu ilahi di medan pengetahuan Taman Ilmu dan Budi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Zayyan Facebook Twitter
Instagram thePRISM jemari teman

Recent Post

Watikah Berpena Kasih #1Sebuah permulaan.Dongeng Sang MahasiswaBumi ini Bumi baru.Awak sudi jadi isteri kedua saya?Anologi 1Thanks to AllahPatientseketikaDia Muhammad (sajak)

MySpace Hit Counter