Watikah Berpena Kasih #3

Bab 3
Siapa? Siapa?..


Langit malam itu dihiasi oleh butiran-butiran bintang yang mengerdipkan kilauannya. Kelihatan sang purnama seperti segan silu untuk menjelmakan diri. Sudahlah hanya separa menjelma, bersembunyi pula disebalik gumpalan awan mendung yang mungkin ketinggalan dari tengahari tadi. Malam itu sungguh dingin mungkin kedinginan bawaan hujan yang membasahi bumi sejak tengahari hingga ke waktu senja. Izad Zaquan duduk tersimpul sambil menadahkan tangannya mengaminkan doa Imam Masjid Kolej Islam Malaya. Mukanya kelihatan sungguh tenang kerana dia merasakan sungguh hampir dengan Allah SWT. Matanya terpejam dam menampakkan alis matanya seperti bercelak tetapi sebenarnya tidak. Wajahnya yang sederhana cerah dan bersih itu diraup dengan kedua-dua tapak tangannya setelah bacaan doa yang dibacakan imam selesai. Izad Zaquan memalingkan tubuhnya yang tidak begitu berisi dan tidak juga begitu kurus itu ke arah sekelilingnya lalu berjabat dengan semua jemaah yang hampir dengannya. Ada juga yang mengucapkan tahniah atas hasil karya nukilannya yang disebarkan di surau setiap Mahallah di UIAM itu. 

Izad Zaquan bangkit berdiri dan memulakan langkah kecilnya menuju ke arah pintu keluar. Sambil mulutnya terkumat-kamit mengagungkan Ilahi dan tasbih putih itu disentuh setiap butirannya, Izad Zaquan mencapai capalnya dan menyarungkan ia di kakinya lantas meneruskan perjalanannya menuju ke arah bangunan yang menempatkan kelas-kelas kosong yang berhampiran dengan perpustakaan. Langkah kakinya terhenti melihat sekumpulan akhawat yang berkumpul di hadapan pintu masuk dan menghalang laluan masuk itu. Izad Zaquan mengambil keputusan untuk duduk di kerusi yang disediakan di hadapan pintu keluar masjid itu. Sedang hanyut di dalam kalimah-kalimah zikir, satu suara kedengaran tidak jauh darinya. 

" Assalamualaikum ya akhi. Kaifa haluka?" suara itu berbicara dengan penuh mesra.
" Waalaikumsalam ya Munif. Alhamdulillah ana bi khair. Tafadhal bil julus" jawab Izad lantas bangkit bersalaman dan berpelukan dengan sahabatnya itu. 

Kedua-dua mahasiwa itu melabuhkan punggung mereka di atas kerusi merah itu lantas meneruskan perbualan.



" Enta nak ke mana lepas ni ? " tanya Muhammad Munif kepada Izad Zaquan.
" Ana ada latihan nasyid di bilik LY 012 untuk persembahan nasyid di Melaka nanti. Enta pula nak ke mana? Bila nak meeting untuk artikel baru? " Izad Zaquan bertanya.
" Nasyid ? Busy betul sahabat ana ni. Jauhnya sampai ke Melaka. Haha. In shaa Allah, ana akan mesej bila nak meeting nanti. Straight to the point lah ya. Sebenarnya ana nak sampaikan sesuatu yang orang amanahkan dekat ana ni. Seorang akhawat. Ini dia. " 

bicara Munif lalu bertukar nada dari nada bicara yang biasa kepada nada berbisik yang perlahan seraya mengeluarkan sepucuk surat berwarna merah jambu lantas menyerahkan ia kepada Izad Zaquan.






" Apa ni? Dari siapa? " Izad bertanya. 

Di kotak pemikiran Izad bersiponggang dengan pelbagai persoalan dan ianya datang sungguh bertubi-tubi tatkala warkah itu berada di genggaman tangannya.

" Ambil sahajalah. Yang penting amanah orang ini telah ana sampaikan. Baiklah ana nak balik Mahallah dulu. Jumpa esok ya, In shaa Allah." Munif berlalu pergi tanpa setelah berjabat dengan Izad Zaquan.
" Perlukah surat ini ku baca sakarang? " 


Izad berbicara dengan hati dan akalnya seraya meraba surat itu yang kini didalam poket jubah hitamnya.



Izad termenung memikirkan sesuatu. Tiba-tiba bahu kanannya ditepuk. Izad Zaquan sedikit terkejut akan kehadiran sapaan fizikal tidak bersalam itu.



" Izad Zaquan. Apa yang dimenungkan tu? Macam rumit sangat sahaja. Boleh kongsi dengan ana? Manalah tahu ana dapat tolong. "
" Ehh , Aiman. Afif pun ada. Ana ingat enta dah tunggu di LY 012 tadi. Tak ada apalah. Jom berlatih. Ana tunggu di sini sebab ada akhawat berkumpul di depan sana tadi." Izad berbicara seraya menghalakan jari telunjuknya ke arah pintu masuk bangunan LY .
" Ohh. Ok. Dah tak ada orang dah tu. Jom. " Afif Sabri mengajak dua orang sahabatnya itu. Mereka bertiga bersama menuju ke arah bangunan itu. 

Persoalan-persoalan tadi masih bermain di fikiran Izad.

" Siapa? Siapa?.. " soalan itu enggan keluar dari minda Izad Zaquan.
Bersambung..
All content found on this blog © Azid Azidee unless otherwise stated.
Layout codes by Fiffy. Sidebar Hover Eff by: Eoedesigns Image Hover Eff by: Janani Pixels by: pixeldiary.

Pena Qalbu
it came from deep heart and hopefully will touch the other heart

Pemilik Pena

sang pengabdi abadi kepada Al-Mubdi bernama Azid Azidee. Azan dan iqamat pertama itu berkumandang tatkala tubuh kecilku disambut di Bintangor,Sarawak pada subuh 1 Mei 1994. Penelaah ilmu ilahi di medan pengetahuan Taman Ilmu dan Budi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Zayyan Facebook Twitter
Instagram thePRISM jemari teman

Recent Post

Watikah Berpena Kasih #2Watikah Berpena Kasih #1Sebuah permulaan.Dongeng Sang MahasiswaBumi ini Bumi baru.Awak sudi jadi isteri kedua saya?Anologi 1Thanks to AllahPatientseketika

MySpace Hit Counter