Watikah Berpena Kasih #4



Bab 4
Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya (2:286).


♫ Duhai sahabat dengarkanlah.. 
Bicara hatiku ini..
Meskipun jarak memisahkan..
Namun tiada noktah kasih.

♫ Biarlah waktu menentukan..

Nilai ukhuwah yang terjalin..
Teruskan perjuangan ..
Ke titisan darah terakhir.



Sebuah alunan lagu nasyid berjudul Sahabatku daripada kumpulan nasyid muda, Devotees di dendangkan dengan penuh penghayatan oleh Afif Sabri, Aiman Zulkarnain dan juga Izad Zaquan. Setiap bait-bait lirik itu  disampaikan dari hati dengan harapan akan sampai ke hati. Nawaitu mereka di atur supaya tidak terkeluar dari landasan utama mereka iaitu untuk menyampaikan dakwah islamiah. 


♫ Dan aku..
Masih disini..
Terus mendaki..
Puncak tertinggi hidupku.

♫ Dan aku..
Terus menanti..
Saat yang manis..
Akan berulang kembali.

♫ Sahabat..


Aiman Zulkarnain menyusun nada mengakhiri lagu tersebut dengan keunikan dan kemerduan suaranya itu.

" Alhamdulillah selesai sudah latihan kita malam ni. " Afif berbicara mesra seraya melebarkan senyumannya kepada sahabat-sahabatnya.
" Alhamdulillah . Nanti nak ke Melaka macam mana ya? Ummi Rahimah ambil ataupun nak suruh akhi Fitri ambil sahaja?" tanya Aiman kepada Afif
" Pergi dengan akhi Fitri sahajalah. Susahkan ummi nanti. Lagi satu, sudah bagitahu akhi Fitri belum lagu apa yang akan kita persembahan? " Afif bersuara seraya memandang ke satu sudut yang kelihatan suram dan amat kontra dengan keadaan sekeliling.
 
" Akhi Fikri sibuk sikit di Politeknik Muadzam Shah tu. Susah nak angkat call . In shaa Allah nanti ana beritahu dia. " Aiman menjawab pertanyaan Afif.
" Izad, enta ada masalah? Dari tadi ana nampak enta diam sahaja" Afif memetik jari dua kali untuk menarik perhatian Izad yang sedang bermenung.
" Akhi Izad ohh akhi Izad. Fikirkan apa tu? Jauhnya mengelamun." Aiman berbicara dengan suara yang agak lantang membuatkan Izad Zaquan tersedar dari lamunannya.
" Ehh Asif asif. Ada apa tadi? " bicara Izad
" Enta ada masalah ? Cuba cerita pada kami."  Aiman berbicara dengan nada dan wajah yang penuh dengan ingin tahu.
" Tak ada apa-apalah. Masalah study sahaja. Jom. Dah lewat dah ni. " Izad berbicara seperti tergagap-gagap. Afif seperti memahami tindak-tanduk Izad.
" Baiklah. Al-Fatihah. " Aiman mengetuai bacaan doa kali ini. Itulah rutin latihan kumpulan nasyid Fawwaz. Bermula dengan doa. Berakhir dengan doa. Itu semua adalah untuk mendamba keredhaan-Nya. Mendamba kerahmatan-Nya.

Izad melepasi bangunan kafe Mahallah Abu Bakar dan meneruskan perjalanan ke padang sambil menyoal akal fikirannya dan kata hatinya. Pelbagai persoalan. Bukan persoalan mengenai watikah merah jambu pemberian akhawat itu. Tetapi ummi. Izad Zaquan memikirkan umminya di kampung dan mengimbau peristiwa petang tadi.

@@@

Petang itu,gumpalan awan mendung di luar masih menangis dan menggugurkan titisan-titisannya. Tetapi kelihatan esakan sang awan seperti hanya tinggal sisa. Tiada guruh yang berdentum. Tiada juga sang bayu yang meniup deras. Hanya gerimis yang menitik. Mentari langsung tidak kelihatan. Hilang entah ke mana.  Izad Zaquan menyingkap tirai kamarnya dan merenung di luar jendela. Kelihatan beberapa mahasiswa berlari-lari anak sambil menjunjung buku bagi melindungi kepala mereka dari dibasahi titisan hujan. Degupan  jantung Izad Zaquan seperti tidak kena. Mindanya seperti tiada haluan. Izad merasakan sesuatu. Seperti ada sesuatu yang sedang berlaku. Hatinya berasa seperti serba tidak kena. Tiba-tiba, telefon nokianya berdering. Izad menderaskan langkahnya dan mencapai telefon bimbitnya itu.

" Assalamualaikum. Along. Liya ni. Along ada kelas sekarang ni? " kedengaran suara gadis yang agak lembut berbicara
" Waalaikumsalam. Ya Liya. Petang ni along tak ada kelas. Ada apa? Ummi sihat? " salam disahut lantas bertanya.
" Liya nak bagitahu tentang ummi lah ni. Pagi tadi ummi ada masalah bleeding lagi. Kali ni teruk sikitlah. Liya dah bagitahu ummi jangan buat kerja berat-berat. Tapi ummi degil. Pak Cik Yusri yang hantar ummi ke klinik tengahari tadi." suara itu berbicara kesedihan.
" Ya Allah. Patutlah along rasa ada benda tak kena. Jadi, ummi dekat mana sekarang? " Izad Zaquan terkejut mendengar situasi umminya.
" Ada di rumah. Tengah berehat. Doktor ada bagi ubat banyak. Kesian Liya tengok ummi." terdengar seperti esakan kecil dari suara Aliyana Nasuha.
" Along nak cakap dengan ummi. Boleh? "
" Ummi tidurlah along. Nantilah Liya call along balik. Nak siapkan bubur untuk ummi ni. "
" Baiklah. Jaga ummi. Liya ingat ya, jangan sekali-kali terlepas dari tali pergantungan kita. Hanya Dia yang mampu bantu kita. Ini semua ujian dari Allah. Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya (2:286)."
" In shaa Allah. Liya sentiasa ingat. Ok lah. Jaga diri ya along. Assalamualaikum." suara itu terhenti dengan salam
" Waalaikumsalam." Izad Zaquan menjawab salam lantas meletakkan telefonnya di pinggir meja.


@@@

Kelihatan sang rembulan sudah mula menampakkan dirinya. Tidak lagi berselimutkan gumpalan awan. Bintang-bintang masih lagi mengeripkan kilauannya. Malam itu sungguh tenang begitu kontra dengan jiwa Izad Zaquan. Kedengaran bunyi beberapa kenderaan yang merentasi Jalan Universiti yang bersebelahan dengan Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa. Mata Izad Zaquan berkaca dengan air mata. Jarang sekali matanya mengeluarkan titisan itu. Tetapi malam itu, ia berlaku. Izad berbicara sendiri sambil duduk di kerusi yang berhadapan dengan padang. Seorang diri.


" Ummi, andai along mampu pulang dengan segera, along pasti pulang. Along akan jaga ummi macam mana ummi jaga arwah abi dulu. Along akan sentiasa disisi ummi. Ya Allah, tolong jangan ambil ummi sekarang Ya Allah. Aku masih memerlukan dia."

Izad Zaquan berbicara dan tanpa disedari air matanya tumpah. Hatinya sangat sebak. Nafasnya sungguh sesak. Dia menangis teresak-esak. Sendirian, Izad berbicara lagi.

" Abi, Izad rindu abi. Wallahi. Izad sangat merindui abi" Izad berbicara sambil mendongak ke bintang lalu menutup kelopak matanya seketika.

Izad kembali tenang. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya lalu melepaskan hembusan itu perlahan-lahan. Air matanya yang berjujuran itu tadi disapu. Izad Zaquan bangkit untuk kembali ke biliknya. Langkahnya seperti lemah. Tetapi dia harus teruskan langkah longlainya itu.


Bersambung...


All content found on this blog © Azid Azidee unless otherwise stated.
Layout codes by Fiffy. Sidebar Hover Eff by: Eoedesigns Image Hover Eff by: Janani Pixels by: pixeldiary.

Pena Qalbu
it came from deep heart and hopefully will touch the other heart

Pemilik Pena

sang pengabdi abadi kepada Al-Mubdi bernama Azid Azidee. Azan dan iqamat pertama itu berkumandang tatkala tubuh kecilku disambut di Bintangor,Sarawak pada subuh 1 Mei 1994. Penelaah ilmu ilahi di medan pengetahuan Taman Ilmu dan Budi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Zayyan Facebook Twitter
Instagram thePRISM jemari teman

Recent Post

Watikah Berpena Kasih #3Watikah Berpena Kasih #2Watikah Berpena Kasih #1Sebuah permulaan.Dongeng Sang MahasiswaBumi ini Bumi baru.Awak sudi jadi isteri kedua saya?Anologi 1Thanks to AllahPatient

MySpace Hit Counter