Watikah Berpena Kasih #5

Bab 5
hatiku ini telah terpaut oleh seorang insan bernama Izad Zaquan

Izad Zaquan menapak menuju ke kamarnya. Wajahnya berjalur resah, gelisah, serabut dan tersirat dengan seribu satu tekanan. Nafasnya perlahan. Ditarik dalam-dalam, dilepaskan. Izad mengeluh. Hatinya cuba ditenangkan. Izad membasahi bibirnya dengan zikir, memandikan hatinya dengan kalimah-kalimah mengingati Allah SWT. Malam itu agak riuh. Kumpulan-kumpulan mahasiswa meriuhkan keadaan. Setiap hisbah (tingkat) di Mahallah Abu Bakar terdapat kumpulan itu. Keriuhan itu hadir dari jeritan sokongan peminat fanatik bola sepak. Malam itu menyaksikan perlawanan antara Manchester United menentang Everton. Izad Zaquan menundukkan kepala sambil berjalan.



"Izad. Izad Zaquan. Izad ohh Izad." Halim memanggil dari tempat duduk yang berhadapan dengan televisyen. 

Izad Zaquan tidak sedar panggilan sahabat sebiliknya itu dan meneruskan perjalanan. Biliknya tidak jauh dari ruang menonton televisyen itu. Sekiranya duduk di kawasan menonton itu pasti mudah untuk melihat sesiapa yang lalu lalang di kawasan blok C kerana blok C berhadapan dengan ruang menonton televisyen itu.

"Kenapa dengan Izad Zaquan ya? Macam ada sesuatu sahaja. Hmmm " sejenak hati Halim Lukman berdetik

@@@

"Assalamualaikum" Izad melangkah masuk selepas melepaskan kunci biliknya dari tombol pintu.
"Waalaikumsalam" salam itu bersahut.

Tirai kamar yang menutup laluan masuk ruangan Izad disingkap. Izad Zaquan duduk di katilnya lalu termenung seketika. 


Tidak lama kemudian, dia bangkit menanggalkan jubah putihnya dan meletakkan kunci dan telefon bimbitnya di atas meja. Jubahnya digantung dan tiba-tiba, Izad teringatkan sesuatu. Warkah merah jambu itu. Izad menyeluk saku jubah itu dan mengeluarkan warkah itu.



دڠن نام الله يڠ مها ڤموره لاڬي مها ڤڽايڠ 

السلام عليكم ايزاد زاقوان. ديري اين تيدق ڤستي سام اد سلام اين باكل برساهوت اتاو هاڽ برڬيم د هوجوڠڽ. يڠ ديري كو ڤستي، ديريكو سداڠ منيتيڤكن سبواه واتيكه بوات سأورڠ انسان يڠ سوڠڬوه كو كاڬومي. سريبو كمعافن ترلبيه دهولو كو سمڤأيكن انداي واتيكه اين مڠوكير جالور كرسهن دان تكنن د ميندا مو. ڤركارا اوتام يڠ ايڠين كو بريتاهو كڤد مو اداله هاتيكو اين تله ترڤاوت اوليه سأورڠ انسان برنام ايزاد زاقوان. ديري كو مڠرتي بهاوا جودوه ايت دتنتوكن اوليه الهي. كيت جوڬ تيدق تاهو سياڤا يڠ باكل منجادي ڤاسڠن هيدوڤ كيت. اياڽ تله ڤون تروكير د لوه مهفوظ سجق كيت د دالم كندوڠن ايبو. تتاڤي ڤرتموان كالي ڤرتام ڤد مالم كمونچق  تعارف ويق  د سيني ممبواتكن هاتي كو تروسيك دان جيوا كو كاچاو. ديريكو تيدق ممڤو ممادم بايڠن وجهمو دري ماتكو. اين مروڤاكن تيتيڤن تعارف دري كو. واتيكه اين مڠوتوسكن سلام ڤركنلن دري سأورڠ انسان يڠ سداڠ بروسها منجادي مسلمه صالحه سجق ڤرتام كالي ديري اين چوبا مندكتي مو. اكو سنتياس بردعا اڬر ديري مو له يڠ باكل منجادي امام كو. دسيني ديري كو منجوال دوا راڠكڤ ڤنتون. سوديكه ساودارا ايزاد ممبليڽ.

مرنتسي سهارا هاوس تق تركات
ترجومڤا اير د دالم تلاڬ 
انداي ديري اين عبارت ڤرمات 
سوديكه ديڬيلڤ دان دجاڬ 

منبس كبون مڠڬونا بلاتي
بلاتي د اسه سوڠڬوهله تاجم
سريبو تاهون سڠڬوڤ كو ننتي
للاكي سڤرتيمو منجادي امام

يڠ مننت ,
اوفا فضلينا
(convert to rumi)



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.r.b.t. Izad Zquan. Diri ini tidak pasti sama ada salam ini bakal bersahut atau hanya bergema di hujungnya. Yang diri ku pasti, diriku sedang menitipkan sebuah watikah buat seorang insan yang sungguh ku kagumi. Seribu kemaafan terlebih dahulu ku sampaikan andai watikah ini mengukir jalur keresahan dan tekanan di minda mu.Perkara utama yang ingin ku beritahu kepadamu adalah hatiku ini telah terpaut oleh seorang insan bernama Izad Zaquan. Diri ku mengerti bahawa jodoh itu ditentukan oleh Ilahi. Kita juga tidak tahu siapa yang bakal menjadi pasangan hidup kita. Ianya telah pun terukir di Luh Mahfuz sejak kita di dalam kandungan ibu. Tetapi pertemuan kali pertama pada malam kemuncak Taaruf Week di sini membuatkan hati ku terusik dan jiwaku kacau. Diriku tidak mampu memadam bayangan wajahmu dari mataku. Ini merupakan titipan taaruf dari ku. Watikah ini mengutuskan salam perkenalan dari seorang insan yang sedang berusaha menjadi muslimah solehah sejak pertama kali diri ini cuba mendekati mu. Aku sentiasa berdoa agar diri mu lah yang bakal menjadi imam ku. Disini diri ku menjual serangkap pantun. Sudikan saudara Izad membelinya.

Merentasi sahara haus tak terkata,
Terjumpa air di dalam telaga,
Andai diri ini ibarat permata,
Sudikah digilap dan dijaga

Menebas kebun mengguna belati,
Belati diasah sungguhlah tajam,
Seribu tahun sanggup ku nanti,
Lelaki sepertimu menjadi imam
yang menanti,
❤ Aufa Fadhleena ❤




Izad hanya mampu tergamam tatkala abjad-abjad watikah itu dibaca dan difahami. Apakah perasaan sebenar dihati Izad Zaquan ? ..




Bersambung..
All content found on this blog © Azid Azidee unless otherwise stated.
Layout codes by Fiffy. Sidebar Hover Eff by: Eoedesigns Image Hover Eff by: Janani Pixels by: pixeldiary.

Pena Qalbu
it came from deep heart and hopefully will touch the other heart

Pemilik Pena

sang pengabdi abadi kepada Al-Mubdi bernama Azid Azidee. Azan dan iqamat pertama itu berkumandang tatkala tubuh kecilku disambut di Bintangor,Sarawak pada subuh 1 Mei 1994. Penelaah ilmu ilahi di medan pengetahuan Taman Ilmu dan Budi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Zayyan Facebook Twitter
Instagram thePRISM jemari teman

Recent Post

Watikah Berpena Kasih #4Watikah Berpena Kasih #3Watikah Berpena Kasih #2Watikah Berpena Kasih #1Sebuah permulaan.Dongeng Sang MahasiswaBumi ini Bumi baru.Awak sudi jadi isteri kedua saya?Anologi 1Thanks to Allah

MySpace Hit Counter